søndag, september 11, 2005

Bachkantate-serien til Gardiner - anbefales!

Det er mange som er i gang med å gi ut komplett samling med Bach-kantater - Suzuki har holdt på ei stund, Ton Koopman også, og Philippe Herreweghe har i allefall gitt ut mange. John Eliot Gardiner med sitt Monteverdi Choir og English Baroque Soloist spilte inn alle - live. Prosjektet startet første juledag 1999 og varte i nøyaktig ett år. Innspillingene er gjort i forskjellige kirker rundtomkring i Europa, og siste opptak ble gjort i New York. Så langt er det gitt ut fire dobbelt-plater fra dette prosjektet, og ettersom det er ca 6 kantater på hver utgivelse, vil det ta sin tid før alle er ute. Bach skrev rundt 300 kantater, 200 av disse er bevarte - og altså innspilt av Gardiner og co.

Jeg har tegnet abonnement hos
Aktiv Klassisk i Øvre Slottsgate og får dermed kjøpe platene til en litt rimeligere penge straks de kommer. Nr.4 er akkurat sluppet, og forhåpentligvis kommer den femte i løpet av året.

Dette er svært gode innspillinger. Det var jeg forberedt på, ettersom jeg har både Juleoratoriet, Messe i h-moll og Johannes-pasjonen med Gardiner fra før. Jeg har samlet på Bach-kantater i en årrekke, men ikke av en bestemt type. Det står mange varianter i mine hyller, gamle pompøse Richter-innspillinger med nærmest halvert tempo i forhold til Gardiner og Koopman, og jeg har kanskje flest av Herreweghe, som har vært min favoritt lenge. Derfor var jeg litt i tvil om jeg skulle begynne fra scratch igjen med Gardiner, men jeg angrer ikke. Det gjør ingenting om jeg har flere innspillinger av et verk - det kan være morsomt å sammenligne, for det er ganske mange forskjeller blant dem. (Dessuten hopper favoritt-solistene mine fra den ene dirigenten til den andre, og da blir det jo ofte dublikater. Deborah York har sunget både med Koopman og Herreweghe, og de platene måtte jeg bare ha uansett om jeg hadde kantaten fra før eller ikke.)

Soli Deo Gloria - websiden til Gardiner og Monteverdi-koret.
Direkte link til kantate-innspillingene


Ingen kommentarer: