torsdag, september 08, 2005

Min elskede iPod

Jeg har en Apple iPod, som rett og slett var et impulskjøp da jeg var i New York i fjor sommer. Jeg har ikke angret et sekund! Det er en 15GB-versjon, med plass til ca 4-5000 "låter" (en låt kan gjerne være et resitativ fra en kantate eller en sats fra en kvartett..) . Jeg er litt over halvveis.

Jeg går til og fra jobb hver dag; en halvtime hver vei. Jeg går alltid når jeg skal ned til byen, også en halvtime. På den måten får jeg hørt utrolig mye på musikk hver dag. Tidligere hørte jeg mye på radio mens jeg spaserte til og fra Blindern/jobb/høgskolen, men p3 er jo ikke lenger noe man kan lytte på i lengden - og p2 har litt for lite musikk akkurat i de tider jeg er ute og går. P1 er overhodet ikke aktuelt, heller ikke kommersielle kanaler med reklame. Derfor har jeg gjort noe smart: For å få akkurat den uforutsigbarheten som p3 hadde før i tiden mht musikk, setter jeg hver morgen iPoden min på shuffle. Da plukker den fritt blant 2583 "låter", i en tilfeldig rekkefølge, og jeg vet aldri hva som kommer. Det eneste jeg vet er at det mest sannsynlig er fin musikk, siden jeg har lagt den inn selv - så det blir som en drømmeradiokanal uten alt pjattet mellom sangene.

Dette gjør faktisk at man hører musikk på en helt annen måte. Jeg er vant til å høre på en plate fra ende til annen, og mange plater bør høres på den måten. Men det er ikke nødvendigvis disse platene jeg har lagt inn på iPoden. Her har jeg hummer og kanari fra min store platesamling, en del ting som kjæresten min har kjøpt en gang i tiden som jeg ikke har hørt på, og mye jeg har lånt. Jeg blir presentert for "ny" musikk hver eneste dag, samtidig som jeg hører gamle favoritter i en ny sammenheng. Vive la iPod!

Ingen kommentarer: