fredag, oktober 07, 2005

Plater jeg hørte fredag 07.10.05

Jeg innser at jeg lever et liv i luksus! I dag har jeg bare kost meg glugg med alle platene jeg har katalogisert. For en lykke!

* Renée Fleming:
"Sacred Arias" - utdrag fra Messias, Mozart-messer, Poulencs Gloria, Faurés Requiem, samt Ave Maria av både Schubert og Bach/Gounod. Hun synger veldig vakkert.
* Ian Bostridge:
"Britten - Song cycles" - Nocturne-syklusen, Serenaden, og Les Illuminations. Britten er ikke blant mine favoritter, men Bostridge er det - så denne var også hørbar i høyeste grad.
* Nigel Kennedy:
"Inner thoughts" - dette er kun andresatser fra alle de kjente fiolinkonsertene; Bruch, Mendelssohn, Bach E-dur og d-moll, Elgar, Brahms... Nydelig nydelig musikk.
* Dexter Gordon:
"Manhattan Symphony" - en kvartettplate som Dexter gjorde da han kom tilbake til New York på 70-tallet etter 14 år i eksil i Europa. As time goes by, Moment's Notice, mange fine låter spilt med en ypperlig tone og fine fraser.
* Horace Silver Quintet:
"Silver's blue" - Donald Byrd og Hank Mobley leder an; stort sett komposisjoner av Silver selv, noen standardlåter i tillegg (som den gang var nye!). Fra 1956. Jeg digger dem.
* Brad Mehldau Trio:
"Day is done". Dagen blir bare bedre og bedre for min del! Brad spiller Beatles, Brad spiller Nick Drake, Brad spiller Radiohead, Brad spiller Paul Simon. Vakkert! Anbefales.
* Stockholm Jazz Orchestra:
"Sailing" - helt streit storband-plate. Gode solister.
* Vangelis Katsoulis: "An unbearably short glance" - litt gresk, litt nujazz, litt rap, litt fjelljazz.. bendik hofseth og arild andersen bidro med norsk preg oppi alt. Litt schizofrent til tider, men litt fint i blant også.
* Ann Hampton Callaway: "Slow" - ganske fin, men det finnes andre i samme sjanger som synger bedre (Jane Monheit, f.eks). Altså lett jazz med litt innslag av pop. Det viste seg at Rolf Løvland hadde co-written en sang her; det var jo i grunnen litt turn-off må jeg si.

De tre siste var kanskje ikke så fantastiske, men alt resten jeg jobbet med i dag var virkelig utmerket!

Ingen kommentarer: