lørdag, desember 10, 2005

Plater de siste dagene

*Polyphony: "O magnum misterium" (hyperion). Polyphony er virkelig et praktfullt kor. I forrige uke hørte jeg juleplaten deres, og i dag hørte jeg altså denne som også består av en del mer ukjent julemusikk. Det er carols av Warlock, Leighton, Bennett og Howells. Koret synger meget bra.
*Bach & Tartini: Fiolinkonserter (Naxos historical) med Joseph Szigeti. Opptak fra 30- og 40-tallet. Ganske susete, men morsomt å høre hvordan de spilte Bach på den tiden. Veldig romantisk, mye vibrato, større orkestre.
*Vivaldi: "Six violin concertos for Anna Maria" (cpo) med Federico Guglielmo og L'Arte dell'Arco. Jeg er ikke helt sikker på hvor mange fiolinkonserter Vivaldi har skrevet, men jeg må innrømme at jeg synes de fleste høres veldig like ut.. Det er fin musikk, men man behøver kanskje ikke alle.
*Jeffrey Khaner: Verker av Brahms, Robert Schumann og Clara Schumann. Khaner har delvis selv arrangert sonater og romanser av disse komponistene for fløyte og klaver. Jeg vet ikke hvor heldig det egentlig var. Jeg liker best Brahms-sonatene i originalversjon, altså med klarinett eller bratsj. Schumann-romansene er også finest som de er. Men helt ok. Kanskje mest for fløytister.
*Aleksandr Glazunov: "The complete solo piano music vol. 1" (hyperion) med Stephen Coombs. Denne er kjempefin! Glazunov var en av de senere romantikere i Russland og hang mye sammen med Tsjajkovskij, Borodin og Rimskij-Korsakov selv om han var mye yngre enn dem (han begynte veldig tidlig å komponere). Han var ikke svært begeistret for den nye 1900-tallsmusikken, nektet å bli en offisiell sovjet-komponist under Stalin, og flyktet derfor til Paris hvor han ble boende resten av sitt liv. På 70-tallet ble kisten hans flyttet til Aleksandr Nevskij-kirkegården i Leningrad, der han nå ligger ved siden av sine gamle venner. Jeg synes han bør komme mer frem i lyset, for dette var virkelig nydelig musikk. Flotte valser, tre miniatyrer, en suite og en sonate.
*Mozart: Requiem (telarc) med Donald Runnicles og Atlanta symphony orchestra & chamber chorus. Dette er en nyere versjon, arrangert av Robert D Levin i 1993, der han har forsøkt å gjøre den mer Mozartsk i satsene som er delvis komponert av Süssmayr. Fram til Lacrimosa er det ganske likt originalen, men derfra er mye annerledes, bl.a. en ny amen-sats før Domine Jesu Christe. Interessant å høre.
*Telemann: Paris-kvartetter vol.3 (channel classics) med ensemblet Florilegium. En barokk-kvartett består av fem musikere fordi continuo-gruppen regnes som en, i dette tilfellet gambe el. cello og cembalo. Fin musikk.

Ingen kommentarer: