fredag, mai 25, 2007

Dagens innkjøp

Eller egentlig gårsdagens. Ingen iPod i dag, derfor en liten rapport om mitt spontane besøk på Aktiv Klassisk i Øvre Slottsgate.
Av en eller annen grunn har jeg ikke kjøpt denne selv før nå. Jeg har hatt den på to iPoder, men aldri husket å kjøpe den til meg selv... Så det var på tide. Verdens vakreste Bach-plate, så å si.


Mozart skrev mye vakker musikk for treblås og horn. Denne plata er ypperlig, og vakre Gran Partita er selvfølgelig med. Blåsere fra Orchestre des Champs-Élysées under ledelse av Philippe Herreweghe.






Jeg husker aldri hvilke klaverkonserter av Mozart jeg har og ikke har, men jeg vet i allefall at jeg ikke hadde akkurat denne innspillingen fra før. Pires er en stor favoritt, og her spiller hun konsert nr. 14 og 26 med Wienerfilharmonien under ledelse av Claudio Abbado.



Og sist men ikke minst - Lamenti-platen til suverene Anne Sofie von Otter fra 1998. Her synger hun arier og sanger fra tidligbarokken, akkompagnert av strykere fra Musica Antiqua Köln under ledelse av Reinhard Goebel, og av og til bare av Jakob Lindbergs lutt. Vakkert!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Juristen hjemsøker bloggene dine.. Det er imidlertid bare for å si at jeg endelig føler meg "normal" ift. musikk! Intens pianoundervisning fra svært tidlig alder setter sine spor.. Bach, Prokofiev, Scarlatti, Lutoslawski, Bach, Bach, Bach (kan ikke gjentas for ofte...).

Jeg anbefaler Aktiv Klassisk; ypperlig service og fantastisk utvalg!

Bach - Beegees sa...

Jaggu, Aktiv Klassisk er den butikken i Norge som gjør kraftigst innhogg på lønnskontoen min hver måned. Det er en av grunnene til at jeg aldri har råd til å kjøpe klær og sko.. (den andre grunnen er at jeg bruker alle resterende penger på å reise)

Anonym sa...

Puh, jeg stresset litt med min reklame på annens blogg (juristen i meg ville skrevet annen manns grunn), men ingen skade skjedd:-) Min kombinasjon av stor litteratur-og musikkinteresse hindrer andre store utskeielser... Som en følge av dette, ble helgen tilbrakt på landet med bøker, Bach, te og kake! Anbefales!