lørdag, mai 26, 2007

Omorganisering

I går ryddet jeg i cd-hyllene med klassisk og jazz, rett og slett for å få plass til tilveksten... Tidligbarokken, Vivaldi, Scarlatti, Händel og 1/3 av Bach-samlinga ble flyttet et hakk opp på toppen av hylla (ikke veldig estetisk, men nødvendig) og resten ble rykket deretter. Da fikk jeg plass til bl.a. Haydnmesse-boksen jeg kjøpte i Paris i oktober (!) som har ligget på vent ever since.. For ikke å snakke om Manon Lescaut som jeg kjøpte i fjor sommer, og som ennå ikke hadde fått flyttet inn i hylla. Men nå ble det altså bedre, og alle Coltraneplatene står sirlig etter hverandre igjen. Det som er morsomt med en opprydning, er at man finner ting man helt hadde glemt. Jeg finner cd'er som stadig har plasten på. Schumanns requiem?? Ante ikke at han hadde skrevet et en gang. Husker ikke når jeg kjøpte den. Dessuten fant jeg en gammel boks jeg helt hadde glemt - denne:

En koselig liten samling kammermusikk av Vivaldi, Rameau, Haydn, Beethoven, Mozart, Schubert, Schumann, Brahms og Ravel - spilt inn på femtitallet av den italienske trioen Trio de Trieste. Personlig liker jeg nok litt nyere tolkninger av Vivaldi, men det er jo sjarmerende med romantisk vibrato anno 1952 også da.

Ellers fant jeg TO innspillinger av Schumanns "Das Paradies und die Peri" - en med Sinopoli og Staatskapelle Dresden fra 1995, og en med John Eliot Gardiner / Barbara Bonney osv og Monteverdi Choir fra 1997. Sistnevnte med plasten på. Og den inneholder også et for meg ukjent requiem - men et annet enn det tidligere nevnte. Man kan jo bli forvirret av mindre!

2 kommentarer:

Jenny B sa...

Vad härligt att röja upp och få ordning bland sina saker. Och till på köpet hitta skivor man inte visste man hade! Det är som att shoppa, fast gratis. Grattis! I förbifarten vill jag bara säga att jag var på Manon Lescaut på operan i Stockholm förra året. Den var så vacker!

Bach - Beegees sa...

Manon Lescaut er super; jeg hørte den for to år siden her i Oslo!