søndag, juli 08, 2007

De store balladene

Man kan si mye om Grand Prix, men underholdende er det, og min fascinasjon for alt som er cheesy tilsier at GP er noe man må se på, i det minste. I tillegg til at jeg har sittet i juryen i tolv år da - altså den norske fagjuryen i den internasjonale finalen (den norske finalen interesserer meg midt i ryggen). De første årene jeg var med der, var det juryens stemmer som talte - det var ikke televoting før i 2000, og da ble vi dermed en back-up-jury, i tilfelle televotinga skulle streike. Noe den dessverre aldri har gjort, til tross for alle mine mentale sabotasjeforsøk... Men jeg kan love at de stemmene vi gir, er veldig annerledes enn resultatet fra televotinga.

Uansett: Hvorfor Spania ikke vant i 1989, er meg en gåte. Det er en av de store kvalitetsballadene, skrevet av Juan Carlos Calderón, som også skrev "Eres tu" i 1973 og "La fiesta termino" i 1985. Han er en stor filmmusikkkomponist i Spania, og har også jobbet med internasjonale stjerner som Sergio Mendes, Herb Alpert, Sheena Easton, Luis Miguel osv. Spanias Marvin Hamlish? Eller Burt Bacharach?




Hvorfor skriver ingen slike låter lenger?

Ingen kommentarer: