lørdag, september 29, 2007

Superlørdag: Eir Inderhaug med Kringkastingsorkesteret

Eir Inderhaug og Kork

Kork er godt i gang med sin Superlørdag-serie - forrige konsert (m/ Stephen Kovacevich) fikk jeg dessverre ikke med meg da jeg var på Police i Århus, men i dag var jeg endelig på plass i aulaen. Orkesteret med gjestedirigent Antoni Ros-Marba åpnet med Ravels vakre "Le Tombeau de Couperin", som er en hyllest til 1700talls-komponisten Francois Couperin, først og fremst i formen. Det er en slags dansesuite med bl.a. menuett og rigaudon, men ellers er det ikke mye som minner om 1700tallet. Tvertimot peker det framover - han bruker en god del jazzakkorder, sånn som moll9-akkorden - og ikke minst en avsluttende maj9-akkord som fikk satsen til å høres ut som en standardlåt av typen som oppstod på Broadway. Ravel er en strålende komponist.

Deretter kom sopranen Eir Inderhaug ut på podiet, og fengslet publikum totalt fra første tone. Maken til innlevelse, formidling og entusiasme er det sjelden å se her til lands. Hun synger vanskelige og kromatiske raske partier som om det skulle være den letteste ting i verden. Hun bringer teksten ut til publikum med kropp og sjel og stemme, og alle forstår hva hun synger om selv om man ikke kan språket. Hun sang operaarier av Massenet og Delibes, i tillegg til et par sanger av Ravel. Det er vanskelig å trekke fram et høydepunkt, men Delibes' "Les Filles de Cadix" er jo virkelig en schlager, og hun brakte fram det aller beste i den. Jeg håper å se mer til henne nå når vi får ny opera!

Ingen kommentarer: