onsdag, februar 13, 2008

Lush Life


Billy Strayhorns låt "Lush Life" er en av de vakreste jazzballadene ever written - og det finnes mange fine innspillinger. Chet Baker, Ella, Joe Henderson, Rickie Lee Jones, Sarah Vaughan, Stan Getz. Men finest av dem alle - naturligvis - er Coltrane sin. Det er helt magisk. Så mye han tok i ble til gull - jeg må antagelig helt tilbake til Bach for å finne noen som har samme effekt på meg. Det er en ekthet over det som er helt unik. Straight into my heart, forbi all fornuft og tanke; schmock inn i hjertet. Kjøp plata, for guds skyld!

2 kommentarer:

Håvard sa...

Takk for en særdeles interessant blogg! Jeg oppdaget den i dag, men kommer til å bli en fast leser. Det er ikke mange som blogger om god musikk, og i hvert fall ikke mange som har så stø smak innen mange stilarter!

Selv er jeg også stor fan av både '60-tallsjazz, Beatles og klassisk. Du vil kanskje finne noe interessant på min blogg også: engesforsok.blogspot.com, hvor jeg bl.a. gir smakebiter fra mine musikkvitenskapelige prosjekter og anbefalinger av musikk.

Vennlig hilsen
Håvard Enge

Bach - Beegees sa...

Hei og takk, det er hyggelig at du finner bloggen interessant! Den er jo en smule schizofren i forhold til stilarter og emner, men det er smaken min også - man kan jo virkelig ikke holde seg til bare én genre! :) Det handler om hva som treffer en i hjertet. Og det gjør både Coltrane og Carpenters for min del.

Jeg skal ta en titt på bloggen din også! :)