onsdag, august 25, 2010

Oslofilharmonien og Christian Ihle Hadland, Oslo konserthus, 25.08.10

Sesongstart i konserthuset, lukket konsert med invitasjoner for kulturpersonligheter og presse og en drøss med politikere. Samme konsert settes opp i morgen, men det sies at det er utsolgt. Konsertgjengere med billett kan i allefall glede seg, for Christian Ihle Hadland briljerte ved flygelet i Chopins andre klaverkonsert - som jeg ikke kan huske å ha hørt live før, men jammen ønsker jeg at jeg får høre den igjen snart. Jeg var spesielt glad i andresatsen da jeg var 17, og hadde en gammel Sony-innspilling som jeg spilte om og om igjen. Så er den også svært vakker, med en drømmende partier og svevende stemning av pianotriller akkompagnert av duse strykere.

Denne konserten er nok et bevis på at klaverkonserten som form er min yndlingsverktype hva orkestermusikk angår. Klaveret og orkesteret utfyller hverandre så godt, og klinger så godt sammen.

Etter pause spilt orkesteret Brahms' andre symfoni, med pastorale linjer, horn og fagott og fløyter, og en svært energisk avslutning i siste sats. Fint!

Ingen kommentarer: