fredag, juni 01, 2012

Suzanne Vega, Rockefeller, 31.05.12


Suzanne Vega er tvers igjennom kvalitet. Hun er New York coolness, på samme måte som Paul Simon er det, hun har bevart stilen sin og ungpikestemmen i en snart 30 år lang karriere, og går man på konsert med henne vet man at det blir bra. Sånn var det sist jeg hørte henne også.  


Denne gangen var det ikke med band - hun hadde kun med gitaristen sin, Gerry Leonard, som akkompagnatør i tillegg til sin egen fine gitarklimpring. De to utfylte hverandre godt, og hadde gode løsninger på å få det til å låte som et band. Hun spiller akustisk, han spiller elektrisk med mye klang og effekter. 


Den ene perlen etter den andre kom; selv tror jeg min favoritt må være "Caramel" fra plata "Nine objects of desire" selv om jeg er veldig glad i hele "Solitude standing"-plata og alle låtene derfra også. Det er noe med harmoniene hennes som gir henne særpreg, i tillegg til den kjølige og allikevel varme stemmen som kler låtene så inderlig godt. Det er noe melankolsk over det. Gitarspillet er veldig fint. 


I fjor satte hun opp et enmannsshow om forfatteren Carson McCullers på et teater i Greenwich Village, der hun vekslet mellom monologer og sang. Vi fikk høre tre låter derfra, og det var en morsom avveksling til den kjente katalogen hennes. De var bittelitt annerledes, mer musikal-aktige, men takk og pris for at det var hun selv som hadde rollen som McCullers - det hadde blitt katastrofalt med en musical-sanger! 


Suzanne Vegas myke stemme, delvis komplekse harmonier, gitarspill og vakre melodier sender meg rett tilbake til mitt ungpikerom. "Solitude standing" er sjetteklasse, køyeseng, skrivebord, brevpapir. "Days of open hand" er høsten i niende, lav sol, femten år og en flunkende ny LP. "Nine objects of desire" er hybelen til meg eller kjæresten min og jobben min i platebutikk. Suzanne har fulgt meg i over 2/3 av livet mitt. Det er fint. 




Setliste: 



  • Marlene on the wall
  • When heroes go down
  • Small blue thing
  • Caramel
  • Frank and Ava
  • Gypsy
  • New York is my destination
  • Annemarie
  • Harper Lee 
  • Left of center
  • Blood makes noise
  • The man who played God
  • The queen and the soldier
  • Some journey
  • Luka
  • Tom's diner

Encores:

  • In Liverpool 
  • Rosemary 






1 kommentar:

Alt godt sa...

Å. der skulle eg gjerne ha vore!