onsdag, oktober 17, 2012

I Capuleti e i Montecchi, Den norske opera 17.10.12

(pressebilde fra Den norske opera)


En konsertant-forestilling av Bellinis I Capuleti e i Montecchi stod på aftenens program. Jeg hadde gledet meg til å se denne operaen, så jeg ble litt skuffet da det tidligere i år ble annonsert at den skulle framføres i konsertversjon. Ingen scenografi, ingen kostymer, ingen dramatikk - bortsett fra i musikken, da. 

Det var et utmerket team av sangere, med selveste Giulietta som naturlig midtpunkt - Marita Kvarving Sølberg er og blir vår beste sopran her i landet, og jeg drømmer om å se henne på The Met i løpet av hennes karriere! Hennes klokkeklare sopran treffer en rett i hjertet, hun fraserer så fint, ansatsene er perfekte - og dynamikken behersker hun til fulle. Bellini er den store bel canto-komponisten, og her har vi med en vaskeekte bel canto-sangerinne å gjøre. Jeg prøver å få med meg alle forestillingene hun er med i, og anbefaler herved alle andre om å gjøre det også. 

I andre roller: Romeo - Vesselina Kasarova. Tebaldo - Diego Torre. Capellio - Magne Fremmerlid. Lorenzo - Yngve André Søberg.   

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg elsker fremfor alt, symfonisk komposisjoner fra bellini jeg lytte og lytte lenge for å bli badet i skjønnhet mens resterende i strukturen. jeg vil prøver din, for å se fremover, vil det være en god ting.bruno

Anonym sa...

oi, jeg beklager, jeg tok feil ,skulle ha mitt minner å gå i vasken :tenkt jeg til "boccherini",jeg elsker mye !; ikke var bellini, fordi jeg ikke er ekspert i . kanskje dette er en start,tilfeldig din help. bruno