torsdag, august 29, 2013

Kringkastingsorkestret og Miguel Harth-Bedoya, Torsdagslive, Universitetets aula 29.08.13





I kveld var det premiere på Kringkastingsorkesterets nye konsertserie "Torsdagslive" i Universitetets Aula. Serien erstatter lørdagskonsertene de har hatt tidligere, og blir sendt direkte i P2. Første konsert markerte også starten på sjefsdirigentperioden for peruanske Miguel Harth-Bedoya. I kveld hadde de med Truls Mørk som solist i Benjamin Brittens mektige cellosymfoni fra 1963 som ble skrevet til Rostropovitsj, hvor orkester og solist er likeverdige (i motsetning til i en cellokonsert). Mye dramatikk og mange kontraster, med store sprang fra det utagerende og kraftige til det vare og følsomme. Som ekstranummer fikk vi høre Declamato; 1. sats fra Brittens suite nr. 2 for cello (op. 80).

Verk nr. 2 var "Fiesta" av Harth-Bedoyas kamerat Jimmy Lopez, som satt i California og fulgte konserten via internett. Det var et energisk stykke, mye kraftig rytmikk, danserytmer, nesten som en suite i flere satser. Enkelte partier kunne minne om komponisten som kom etterpå - Igor Stravinsky. Og naturligvis latinamerikansk preg, jeg fikk også assosiasjoner til dansescenene i West Side Story et par ganger. 

Siste verk på programmet var "Ildfuglen", mitt favorittverk av Stravinsky. Berceuse, hvor fagotten har solo, er noe av det vakreste han har skrevet. Ikke minst når strykerne kommer inn i et kjempecrescendo etter fagott- og oboen. Det er helt filmatisk. Jeg hadde den på plate som tenåring og var svært fascinert. 

Helt til slutt fikk vi et ekstranummer - nemlig "Vår på Karl Johan" fra suiten "Oslobilder" av Fritz Austin, som i sin tid spilte trombone i Kork. ("Hvite seil i solgangsbris" er en annen slager fra samme suite - den tror jeg de spilte tidligere i år!)  

En flott konsert med et alltid like dyktig og energisk orkester - jeg gleder meg allerede til neste gang!

Dirigenten (i midten) i samtale med aftenens konferansierer. 

Ingen kommentarer: