tirsdag, desember 24, 2013

Juleplateadventskalender: Luke 24



Da er det tid for siste luke, og der finnes den ultimate julemusikken: Juleoratoriet av Johann Sebastian Bach. Seks kantater - tre for dagene i romjulen (25., 26. og 27 - sistnevnte var helligdag i tidligere tider), en for første nyttårsdag, en for første søndag etter nyttår, og en for helligtrekongersdag . Det er flere innspillinger som utmerker seg, og den aller ALLER fineste er John Eliot Gardiner sin fra 1987, med Anne Sofie von Otter, Anthony Rolfe-Johnson m.fl. En annen er René Jacobs sin med Andreas Scholl, Werner Güra, Dorothea Röschmann m.fl. fra 1997. I år kom det en ny innspilling som falt veldig i smak hos meg, nemlig Choir of Trinity College og Orchestra of the Age of Enlightenment under ledelse av Stephen Layton - med min absolutte yndlings-evangelist James Gilchrist, i tillegg til en av vår tids beste kontratenorer Iestyn Davies. 

Jeg må også nevne en juleoratoriet-dvd som akkurat kom ut før jul nå - hadde den vært på cd hadde den gått rett opp på førsteplass sammen med Gardiner sin. Det gjelder Philippe Herreweghe og Collegium Vocale, et konsertopptak fra i fjor, med Dorothee Mields på sopran, min kontratenor-crush Damien Guillon på alt, Thomas Hobbs på tenor og Peter Kooy på bass. For en stjernerekke!! Det er noe av det flotteste jeg har hørt noensinne. En must-have i samlingen! Kjøp den i tide til neste jul!

Enjoy!

God jul alle sammen!

Ingen kommentarer: