fredag, november 06, 2015

deLillos "Hjernen er alene", Riksscenen, Oslo 05.11.2015



For seks år siden, da de spilte "Hjernen er alene" i sin helhet i operaen, avsluttet jeg min omtale med følgende: 

Kjære deLillos, jeg var for sent ute til å få billetter da dere spilte gjennom hele "Suser avgårde" på Rockefeller, men vær så snill - gjør det samme med "Før var det morsomt med sne", "Svett smil" og "Varme mennesker"... Please! Dette er den beste konsertformen jeg kan tenke meg.



Beste hilsen fra en gammel fan.

Og endelig er det akkurat det som skjer. I går kveld ble "Hjernen er alene" fremført i sin helhet igjen, på Riksscenen, denne gangen uten gjesteartister men det føltes ikke som noe tap i det hele tatt. Bandet er så solid, saksofonsoloen på "Balladen om Kåre og Nelly" kan fint erstattes av Lundevalls gitar, og Lars Lillo har jo sin synth med de rare 80talls-blåse-aktige lydene. (Tror de skal forestille messingblås, men er litt usikker). 


Mange historier denne gang også, om eks-kjæresten Mette Marit som skrev tekstene til "Snill og smart" og "Mørke Mathilde", om den gule gitaren fra "Lebestift"-videoen som han solgte til en tenåring fra Sandefjord men som lydmannen deres har kjøpt tilbake. Sånt er topp info for oss fansen fra den tiden man slukte alt man kom over av tv-opptredener og -innslag, vi som selvfølgelig visste om den gule gitaren, og alltid hadde en videokassett klar i tilfelle det dukket opp noe, leste musikkbladene fra perm til perm og støvsugde markedet for info, merchandise, hva som helst. Dette var før internett. (De har vist mange NRK-klipp på storskjerm på disse konsertene, hvilket får meg til å tenke hvor forferdelig det er at NRK ikke har noe tv-program for populærmusikk lenger. De gjør ikke slike opptak nå. Det er en skam.) 

Beckstrøm spilte mandolin på "Vår" og Lundevall spilte synth her og der (med litt mer hell enn dagen før; en noe svak innsats som han var litt flau over). Faktisk ble han plassert bak synthen på "Jenter fra en liten plass" for å kompensere for at han spilte så bra gitarsolo på "Balladen om Kåre og Nelly", haha. 

Dobbel trommis denne gang, Øystein Paasche og Rune Lindstrøm. Sistnevnte hadde selvfølgelig med sitt Hare Krishna-mantra (det hører jo med i denne sammenheng!), med bidrag fra en ung jente på fløyte og vokal, og han sang også på "Hva har du tenkt" - forøvrig en av de fineste låtene i norsk pop-historie, og en helt glimrende sang å avslutte et album - og en konsert - med. 

Og "Sveve over byen" er om mulig enda finere. For en låtkatalog de har. Det er vanskelig å rangere hva som var aller best, hele dette albumet rager så høyt hos meg, men jeg tror kanskje (i tillegg til de to allerede nevnte) "Skulle bare være morsom", "Rendez-vous" og "Hjernen er alene" var aller, aller best. Og "Kunstig og kulørt" - med to trommiser i stedet for trommemaskin! 

(Jeg begynte forøvrig å lengte etter utkasteren de synger om, da noen i publikum var dritings og brølte og oppførte seg dårlig. Fatter ikke hvorfor noen går på konsert og drikker seg full.) 


I kveld blir det "Svett smil" og "Varme mennesker", og jeg gleder meg som aldri før.

setliste (trommis i parentes)

  • Fastesangen  (ØP)
  • Vår
  • Sveve over byen (ØP)
  • Snill og smart (RL)
  • Triste dager (ØP)
  • Balladen om Kåre og Nelly 
  • Jenter fra en liten plass (ØP, RL på triangel)
  • Mine peanøtter er ikke gode (ØP)
  • Skulle bare være morsom (RL)
  • Woo doo (RL)
  • Utkaster (ØP + RL)
  • Parkanlegg her (RL)
pause (for å bytte til plate 2)
  • Tikk takk (ØP)
  • Venter på telefon (ØP)
  • Rendez-vous (ØP)
  • Lebestift (ØP)
  • Hjernen er alene (ØP)
  • Den feite mannen (ØP)
  • Mørke Mathilde (RL)
  • Soppesmørbrød (ØP)
  • Kunstig og kulørt (ØP + RL)
  • Hare Krishna 
  • Hva har du tenkt (ØP + RL)














Sånn så de ut første gang jeg var på konsert, i 1988 da jeg var 12! 
Kortklipt og i hvite smokinger. Dette bildet er fra Spellemannprisen 1987, de spilte "Kunstig og kulørt", og  kan ses her  (hopp fram til 15:45) 

Ingen kommentarer: