fredag, februar 19, 2016

Toto, Sentrum Scene, Oslo 18.02.16


Hvis noen hadde sagt til meg da jeg var 12 at Toto skulle komme til Norge flere ganger i året når jeg ble voksen, hadde jeg besvimt av lykke. Men det siste året har de vært her to ganger, to utsolgte konserter på Sentrum Scene, og det er bare tre år siden de spilte en super konsert i Moss (!). (De har også spilt i mange andre norske byer, det har jeg ikke helt oversikten over)

Men å se dem på en scene som Sentrum er ekstra morsomt, og det er noe jeg alltid har ønsket meg. Mye koseligere enn Spektrum. 

På denne turnéen er ikke David Hungate med, så bassen ble traktert av en annen legende som jeg er kjempeglad for endelig å ha hørt - nemlig Lee Sklar, ikke minst kjent for sin innsats på James Taylor-platene på 70- og 80-tallet. På trommer var det Shannon Forrest som sist, han spiller kanonbra, og jeg blir alltid stående og gruble på om jeg ville ha kjørt Jeff Porcaro-fills eller gjort mine egne om jeg var trommis i Toto. Shannon gjorde litt begge deler, Simon Phillips gjorde stort sett egne såvidt jeg kan huske. Men på Africa burde det egentlig være påkrevd å gjøre Jeff sine synes jeg. 


Joseph synger som han alltid har gjort, mye høyt der oppe, og fikk solid støtte av Jenny Douglas, koristen som har vært med dem siden lenge før min første konsert (som var i 1992). I tillegg har Mavbuto Carpenter vært med dem i noen år, også han synger veldig bra. Lukather derimot, det blir ikke noe mindre rust på den stemmen med årene.  


Og apropos vokal!!! ENDELIG synger Steve Porcaro på scenen, det var så moro å høre! Han har en fin, behagelig stemme og er veldig nedpå sammenlignet med de tradisjonelle Toto-vokalistene, noe vi også kan høre på "It's a feeling" og "Takin' it back" fra platene i gamle dager.  Denne gangen sang han sin egen låt "Bend", bonusspor på Japan-utgaven av forrige Toto-album, og derfor ny for meg. Veldig fint! Han kommer med ny soloplate nå snart, det gleder jeg meg til. 



Georgy Porgy ble dedisert til nylig avdøde Earth, Wind & Fire-mann Maurice White, og de kjørte den samme versjonen som de sikkert alltid har gjort de siste tjuefem åra - den som også er på Paris'90-videoen, hvis komp definitivt må være inspirert av Earth, Wind & Fires "Can't hide love". 



Lee Sklar ser ut som en trollmann her!

Og best av alt: Etter konserten traff jeg Steve Porcaro igjen, for første gang siden jeg var 19 og var hjemme hos Porcaro-familien i LA! Det var et hyggelig gjensyn, jeg kan ikke fatte at det er så lenge siden sist, og han ba meg holde kontakten og ga meg helt uoppfordret mailadressen sin. What a nice guy. 


Fin konsert altså, de er virkelig et veldig bra liveband, og kjører ikke bare gamle hits (som i og for seg er morsomt nok), de gir ut nye plater med låter som er veldig bra live. Jeg har hørt dem mange ganger, med ulike vokalister, men jeg synes faktisk de låter aller best nå. MEN Mike skulle jo ha vært med på bass så klart, ingen slår han. Jeg er glad for å ha fått opplevd Mike Porcaro. 

Setliste: 
  • Running out of time
  • I'll supply the love
  • Burn
  • Stranger in town
  • I won't hold you back
  • Hold the line
  • Georgy Porgy
  • Afraid of love
  • Bend
  • Pamela
  • Paich-solo
  • Great expectations (med en liten touch av "Can you hear what I'm saying")
  • Without your love
  • Bridge of sighs (cover)
  • Holy war
  • The road goes on
  • Orphan
  • Rosanna
Encore: 
  • On the run / Goodbye Elenore
  • Africa


Ingen kommentarer: